torsdag 3 november 2011

Problem?

Ja, just det... ni vill ju såklart ha en förklaring från i måndags. Helt okej. Tyvärr är det så att jag glömde anteckningarna hemma hos Simon så mitt dåliga minne får pressas ;P

När Linnéa jag och Zaffie kom fram till Anarp blev Naboo som hel knäpp i boxen. Har aldrig sett henne hålla på sådär förut. Hon stegrade och hade sig. Så jag vågade inte ha kvar henne där inne. Så jag gick runt och ledde henne i ca en timme. Hon var stimmig som ett as -.-

Under tiden fick Zaffie sin utböjda sko fixad, då stod Naboo relativt lugnt och tittade på :) Önskar verkligen att Peo kunde sko mina hästar jämt, han är så otroligt noga och bra. Tyvärr funkar inte det :/

Runt 8 kom Mats, terapeuten. Vi började med mitt stimmiga monster...Naboo. Hon var inte så super snäll :/ Kickade och grejade med benen. Han kände igenom hela henne ordentligt och så som hans jobb är :P Givetvis hade hon lyckats få ett sår på ena bakbenet så det var svullet så han kunde inte riktigt känna i det.

Han hittade inga större fel på henne så hon togs ut på longering. Hon haltade. Inte mycket men det fanns där.
Han gjorde böjprov så jag fick springa som ett as, hahah! Med min dåliga kondition... (A)

Mats sa att hältan satt lågt. Alltså en belastnings hälta. Troligtvis någonting i hoven. Jag fick några punkter som jag skulle "följa". Så nu ska jag känna efter värme och puls. Hittar jag ingen så ska vi sätta på henne en hård sula och se om det blir bättre.

Han "akuputerade" henne och "knäckte" till ryggen. Han "lasrade" henne också. Hon ska hållas igång i skritt och jag får tillochmed sitta på henne då :D Men inga längre rundor utan 20 min typ? :) Alltid nått, så man inte saknar det allt för mycket.

Ska även smörja henne med "Grön gröt" som är någon salva gjord på Brännässlor och nått mer.

Zaffie var det värre med. Vilket jag trodde. Hon var väldigt böj-öm i alla benen / kotorna. Hon var "känslig" i ryggen. Och väldigt stel i höger bakben, vilket jag egentligen anade. Han kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var. Han ville inte riktigt heller göra böj prov på henne. Men testade ett ben och det regearade hon väldigt starkt på...

Mats tyckte hon skulle gå på en anmälkur för att få bort det böj-ömma. Hon ska få flap-skor fram så henne blod cirkulation i strålarna blir bättre. Men vi ska även åka upp till en klinik och kolla bakbenet och få mer utredning.

Även hon smörjs med grön gröten och äter en nypon-kur. Hon fick samma "behandlig" som Naboo. Och ska även skrittas och så småningom travas beroende på vad veterinären säger.

Så jaa, det gick väl som väntat? Hade inte så stora förhoppningar... skönt att veta hur jag ska gå till väga nu iaf.

Himla märkligt att Naboo betedde sig på det viset bara? När Linnéa ledde runt henne, när Zaffie behandlades, fick hon plötsligt panik och ställde sig rätt på bakbenen?! Som någon annan hingst? Tur att allt gick bra då iaf.

 
Just den grön gröten står det inget om nässlor, men ettiketen på min är väldigt dålig så jag kanske har sett fel? Nypon pulver som Zaffie får 2msk dagligen.

 
Flap-sko, är  nog utan broddar och på den tunnare delen vid tån kommer en sko som bara går halva hoven.
Hård sulan är väl nått liknande som Naboo kommer att få.

Ett stort tack till LINNÈA som hjälpte mig hela dagen, utan henne hade det inte gått!
Och även min snälla farbror som lånade ut sin bil! :D

Linnéa och Zaffie i sommras



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar