onsdag 19 oktober 2011

Box-strö





Vad har ni för strö i era boxar? Vilket tycker ni är bäst?


Helst av allt skulle jag vilja ha "gummiplattor" allra längst ner. För att kiss och vatten ska kunna rinna ut bra och smidigt. Vet inte riktigt hur bra det funkar dock. Någon gång ibland måste man ju göra rent och de känns inte som att det är det lättaste...? Annars tror jag det skulle funka bra.
Något liknande denna. Tagen från google.


Över gummi mattorna skulle jag lägga halm. Halm är det bästa ströt enligt mig. Det ger en skön bädd att ligga på. Hästen kan stå och mumsa på de utan att det är "farligt". Visst om den vräker i sig och blir smäll fet eller får kolik eller liknande. Men de flesta hästarna äter lagom mängd och värker inte i sig.

Från google.
Om jag inte skulle ha gummiplattor, hade jag lagt torv istället. De suger upp bra utan att det luktar allt för illa. Gör ju också så det blir en mjukare bädd, vilket är plus.

Från google

Idag har jag bara halm till mina hästar. Dels för att de är smidigt att få tag på för oss. Och för att det är det som funkar bäst.

Vi hade enbart torv ett tag. Zaffie skrapade ihop allt i en stor hög längst ena väggen och stod direkt på betongen. Sen var det hö över allt i torven. Naboo lyckades istället göra allt till en stor blöt hög.
Det kvittade hur mycket eller lite torv vi hade. Det blev aldrig någon bra bädd...

Hur hade ni velat ha det?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar